Mijn favorieten

Klant centraal stellen? Niet altijd vanzelfsprekend…

EEN EIGEN KIJK OP

Klant centraal stellen? Niet altijd vanzelfsprekend…

Als lokale ondernemer is een klantgerichte benadering en een proactieve houding wat je onderscheidt van de grote bedrijven met grote marketingbudgetten.
Ik was dan ook zeer verbaasd toen een vriendin mij een voorbeeld vertelde over hoe het echt níet moet. Haar tv was plotseling kapotgegaan: een knal, brandlucht, niets meer aan te doen. Bij de plaatselijke elektronicawinkel zat een jonge verkoper achter zijn laptop. Zij vertelde dat haar tv het plotseling begeven had, dat ze een nieuwe wilde aanschaffen en ook al had gezien dat deze op voorraad was. Nou, dat bleek niet zo te zijn, de website was nog niet bijgewerkt. Er bleek keuze uit 1(!) merk en model te zijn, die nog in de doos stond. Op haar vraag of dat een tv was met een witte omlijsting, kreeg ze het antwoord: geen idee. In plaats van op de doos te kijken, dook de verkoper in zijn laptop om dat uit te zoeken. Al die tijd was hij nog niet van zijn stoel gekomen. Het model van haar keuze stond toevallig wel als showroommodel te draaien. Of ze die dan niet kon kopen? Nee, dat deden ze liever niet, want dat wilden de klanten niet. En de levertijd van een nieuwe was 5-7 dagen. Maar het kon ook 2 weken worden. Met een ‘dan denk ik er nog even over na’ is ze weggegaan, met het voornemen nooit meer iets bij deze winkel te kopen.
Tja, als wij zo zouden gaan werken, was het snel gedaan met ons kantoor! Gelukkig vinden wij het alle drie heel belangrijk dat we de klant goed adviseren, van elke stap in het proces op de hoogte houden, duidelijk en op tijd communiceren, en helpen bij (soms) moeilijke keuzes. En daarbij de menselijke maat niet uit het oog verliezen. Dat zit gewoon in ons DNA. Niet voor niets is onze slogan ‘Service is voor ons geen begrip maar een vanzelfsprekendheid’.


Angela van de Wiel